سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کدام حیوانات هوش بیشتری دارند؟



گفته می شود که شامپانزه، دلفین، نهنگ و خوک از باهوش ترین حیوانات هستند.


هوش حیوانات موضوعی است که از دیرباز ذهن انسان را به خود مشغول کرده است. هم اکنون دهها مؤسسه علمی و تحقیقی در این زمینه پژوهش می کنند. دانشمندان در سالهای اخیر جوانب بیشتری از این موضوع را روشن کرده اند.

تحقیقات و آزمون های زیادی در زمینه قدرت حافظه و توانایی های مغزی حیوانات صورت گرفته است. گفته می شود که شامپانزه، دلفین، نهنگ و خوک از باهوش ترین حیوانات هستند.
سال گذشته سگی به نام ریکو رکورد باهوشی را شکست. او می توانست با شنیدن نام اشیاء گوناگون، تا ??? شیئی را شناسایی کند.

شامپانزه برای برداشتن موزی که بالای سر اوست، چند جعبه را روی هم قرار می دهد.
بعضی از حیوانات مانند اسب قادر به شمارش چند عدد هستند. اما دانشمندان عقیده دارند که توانایی هایی مانند شمردن اعداد و خواندن در انحصار ذهن انسانی است، زیرا این دو قابلیت به زبان وابسته هستند.

نکته مهمی که سیرک بازان به خوبی به آن واقف هستند این است که "هوش” حیوانی به غریزه وابسته است و تنها در ازای "پاداش” به کار می افتد.
طوطی خیلی باهوش نیست!

بنا به نتایج تحقیقی که در یک کنفرانس علمی در واشنگتن عرضه شد، یک دانشمند کانادایی در مطالعه رفتار پرندگان به نتایج تازه و غیرمنتظره ای رسیده است. پرندگان برای رسیدن به طعمه درجات گوناگونی از هوش و زرنگی را نشان می دهند.
طوطی مغز نسبتا درشتی دارد. او قادر به تکرار اصوات و کلمات است، که به قابلیت سخن گویی این پرنده تعبیر می گردد. اما طوطی در چند آزمون رد شده است.

طوطی نزد انسانها از محبوبیت زیادی برخوردار است. اما در واقع این علاقه ربطی به هوش این حیوان ندارد. در برابر، مردم کلاغ را دوست ندارند، چون سیاه است و قیافه زشتی دارد. آزمون نشان می دهد که کلاغ، دارکوب و عقاب باهوش ترین پرندگان هستند .



البرز


نوشته شده در  پنج شنبه 90/3/26ساعت  4:18 عصر  توسط hamed 
  نظرات دیگران()

درختان اسم خود را از کجا گرفته اند؟

اسامی بسیاری از درختان، گیاهان و علف ها ریشه و تاریخچه جالبی دارند. اسامی بقیه هم از زبان های مختلف دنیا گرفته شده اند. حالا به سراغ گیاهان و درختان و علف هائی می رویم که اسامی جالب تری دارند. مثلاً درخت کاج (pine) اسم خود را از یک کلمه لاتین (pinus) گرفته است که معنی نوک تیز را می دهد. درخت اسپروس (صنوبر) در حقیت باید «پروسیا» نامیده شود، چون یکی از گیاهان بومی سرزمین پروس بود، که این اسم تدریجاً به اسپروس تبدیل شده است.
گل ماگنولیا به خاطر « پیرماگنول» فرانسوی که یکی از دانشمندان گیاه شناس فرانسه بود، نامگذاری شده است. درخت « سایپرس» یا سرو برای اولین بار از جزیره سایپرس ( قبرس) در مدیترانه آورده شده است.
«ویلو» یا درخت بید که از یک کلمه قدیمی انگلوساکسون (Wileg) آمده است.
در ماداگاسکار، یک نوع درخت است که به نام «تراولر» معروفست. یعنی درخت مسافر! چون این درخت دارای برگ های پهن بادبزنی شکل است که آب باران را در خود نگاه می دارد و هر وقت که مسافری از زیر این درخت عبور می کند می تواند با آبی که توی برگ های درخت جمع شده است رفع عطش کند!
در میان درختانی که اسامی جالبی دارند، یک درخت هم هست به نام «درخت باربِر» ( که به فارسی معنی سلمانی می دهد) و در مشرق می روید. اهالی بومی برگ های این درخت را به صورتشان می مالند تا ریششان بلند نشود.
گیاه «مینت» یا نعناع، اسم خود را از کلمه (Menthe) گرفته است. این کلمه نام زنی در افسانه های قدیمی بوده است که در اثر سحر و جادوی رقیب خود «پراسپرینا» به صورت گیاهی در آمده است. گیاه «تیم» یا آویشن اسم خود را از کلمه لاتین Thymus گرفته است، که معنی قربانی می دهد. رومی ها این گیاه را در محراب اماکن مقدسشان می سوزانده اند. «دنولیون» نام خود را از زبان فرانسه گرفته که در اصل دان دولیون یعنی دندان شیر بوده است چون برگهای این گیاه بی شباهت به دندان شیر نیست.
«آوروت» گیاهی است معروف که به وسیله سرخ پوستان شمال آمریکا به کار رفته به این معنی که عصاره آن را به زخم های ناشی از اصابت «تیر» می مالیده اند.


نوشته شده در  پنج شنبه 90/3/26ساعت  4:15 عصر  توسط hamed 
  نظرات دیگران()

7 کاری که دی اکسید کربن تولید می کنند



دانشگاه کالیفرنیا برکلی نرم افزار آن لاینی ارائه کرده است که می توان با استفاده از آن میزان تولید کربن ناشی از انجام فعالیتهای روزانه را در ایالتهای مختلف آمریکا محاسبه کرد، زیرا هر فعالیتی، حتی طلاق گرفتن هم می تواند دی اکسید کربن تولید کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، گزارش شبکه CoolClimate در دانشگاه کالیفرنیا برکلی نشان می دهد سالانه یک خانواده متوسط در آمریکا در حدود 49 تُن کربن به اتمسفر وارد می کند. این شبکه دستگاه محاسبه ای برای تخمین میزان تولید کربن توسط خانواده ها و مشاغل و فعالیتهای مختلف به شمار می رود.
به بیانی دیگر این شبکه می تواند میزان کربن دقیقی که به واسطه فعالیتی خاص اما روزانه تولید شده است را اعلام کند. میزان دقیق تولید کربن توسط هر فرد وابستگی فراوانی به موقعیت افراد دارد، برای مثال در کالیفرنیا شیوه تولید انرژی الکتریکی تقریبا شیوه ای پاک و سازگار با محیط زیست است و از این رو در این ایالت استفاده از خودروهای سوختی بر روی تولید کربن تاثیر بیشتری دارند.
در ادامه میزان تولید کربن ناشی از کارهایی که روزانه و بدون توجه به تاثیر منفی که می توانند بر روی محیط زیست داشته باشد انجام می گیرند، در ایالت کالیفرنیای آمریکا محاسبه شده اند:

با خودوری شخصی به دفتر کار رفتن: در صورتی که مسافت خانه تا محل کار 48 کیلومتر در نظر گرفته شود، میانگینی که در سال 2003 تخمین زده شده است، هر فرد سالانه برای رسیدن به محل کار خود 12 هزار و 552 کیلومتر مسافت را با خودروی شخصی اش طی می کند، در صورتی که این فرد خودرویی داشته باشد که میزان مصرف سوخت آن روزانه سه لیتر برای 36 کیلومتر باشد، میزان تولید سالانه کربن این فرد 4.3 تن خواهد بود.

خوردن استیک: اگر فردی به صورت روزانه گوشت قرمز با 444 کالری مصرف کند میزان سالانه تولید کربن این فرد 0.8 تن خواهد بود که می توان این میزان تولید کربن را با استفاده از گوشت سفید، سبزیجات و یا تخم مرغ جبران کرد.

خرید کردن: خرج کردن ماهانه 100 دلار برای خریداری لباس می تواند سالانه 0.5 تن کربن تولید کند و خریداری سالانه مبلمانی هزار دلاری نیز می تواند میزان تولید کربن را به یک تن افزایش دهد.

سفر هوایی: در صورتی که فردی ساکن کالیفرنیا باشد و بخواهد برای دیدن اقوامش به بوستون پرواز کند، باید در حدود هشت هزار کیلومتر را طی کند که طی کردن این مسافت با کمک هواپیما در حدود 2.23 تن دی اکسید کربن وارد اتمسفر خواهد کرد. در مقابل با کم کردن هر هزار و 600 کیلومتر از مسافت مسافرت می توان 0.45 تن از تولید دی اکسید کربن کاست.

خشک کردن لباسها: استفاده از دستگاه خشک کن برای خشک کردن سریع لباسها می تواند در هفته 0.1 تن کربن وارد اتمسفر کند، در حالی که اگر لباسها را بر روی بند خشک کنید علاوه بر کاسته شدن از هزینه برق می توان میزان تولید کربن را نیز کاهش داد.

ورزش کردن: 30 دقیقه دویدن بر روی یک دستگاه دوی ثابت یا تردمیل برای سه بار در هفته می تواند میزان تولید کربن را 0.07 تن در سال افزایش دهد. در صورتی که دویدن در فضاهای باز چنین تاثیری را بر محیط زیست ندارد.

طلاق گرفتن: مطالعه ای که در سال 2005 صورت گرفته است نشان می دهد میزان مصرف برق خانوارهایی که در آن زوجها از هم طلاق گرفته اند سالانه 73 میلیارد کیلووات بر ساعت بیشتر از خانوارهای دیگر است زیرا پس از جدایی هر یک از زوجها در خانه ای مجزا زندگی می کنند و در صورتی که بتوان میزان طلاقهای منطقه ای مانند کالیفرنیا را 16 میلیون در نظر گرفت، هر خانوار چهار هزار و 562 کیلووات بر ساعت برق بیشتر مصرف می کند که این میزان مصرف انرژی منجر به تولید 2.8 تن کربن در سال خواهد شد، البته توسط هر خانوار!


نوشته شده در  پنج شنبه 90/3/26ساعت  4:15 عصر  توسط hamed 
  نظرات دیگران()

کاربرد نظامی اختاپوس ها چیست؟


قدرت اختاپوسها، هشت پاها و نرم تنان دریایی در تغییر دادن رنگ و نقش و نگار پوست بدن برای استتار، توجه ارتش آمریکا را به خود جلب کرده و در تلاش است با الهام از این توانایی شیوه استتاری جدیدی را ابداع کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، دفتر تحقیقات دریایی بودجه ای 6 میلیون دلاری را ویژه گروهی از دانشمندان آمریکایی در نظر گرفته است تا این گروه بتوانند تحقیقات اولیه ای را برای ساخت چنین پوششی ارائه کنند. اینکه چنین فناوری دقیقا چه کاربردی خواهد داشت مشخص نیست اما می توان تصور کرد که ابزارهای نظامی، درون پوسته ای قرار خواهد گرفت که در لحظه تغییر حالت می دهد و ظاهر خود را با محیط اطراف یکی می کند و یا می توان با استفاده از این ویژگی یونیفورمی را طراحی کرد که می تواند سربازان را در میان جمعیت و یا در میان درختان جنگل نامرئی کند.
محققان در تلاشند ویژگی های عملیاتی پوست این نرم تنان که منجر به هوشمند شدن، سازگار شدن و واکنشدار شدن این لایه نسبت به محیط می شود را استخراج کنند و سپس این اطلاعات را که با بررسی تعامل میان رنگدانه ها و بازتابنده های سلولی و مولکولی جمع آوری کرده اند برای ساخت ماده ای با ویژگی های مشابه به کار ببندند.
شاخه دیگر این مطالعات بر اساس کشفی که در سال 2008 درباره وجود پروتئینی حساس به نور به نام "اوپسین" در پوست این جانداران انجام گرفت، خواهد بود. در این بخش دانشمندان قصد دارند جایگاه این پروتئین را در پوست جاندار تعیین کنند تا بتوانند چگونگی ارسال اطلاعات نوری برای تغییر دادن رنگ بدن و پوست را درک کنند.


با کمک این اطلاعات گروهی از مهندسان دانشگاه رایس از الگوی نانوساختاری سازماندهی شده ای برای خلق صفحاتی از مواد استفاده خواهند کرد که می تواند با سرعتی بالا و مشابه پیکسلهای نمایشگر تلویزیونهای بزرگ تغییر رنگ دهد و در عین حال به شیوه ای مشابه هشت پاها بتواند نور را ببیند.
اصلی ترین عنصر سازنده این مواد خوشه ای از نانوذراتی خواهد بود که توسط شیمیدان دانشگاه رایس کشف شده است، ذراتی که به شدت در برابر تغییرات محیطی حساس بوده و می توانند نسبت به دیگر نانو ذرات با سرعتی بالاتر تغییر رنگ دهند.
بر اساس گزارش ان بی سی، چنین فناوری نمی تواند تنها در اختیار ارتش قرار بگیرد و صنایع و جامعه نیز می توانند از آنها استفاده زیادی ببرند، برای مثال می توان از آنها به عنوان صفحات خنک کننده و یا گرم کننده نوری و تابشی استفاده کرد و یا در ساخت خودروهایی که می توانند تغییر رنگ دهند، حتی طراحان لباس می توانند از این فناوری در ساخت لباسهایی استفاده کنند که از قابلیت تغییر یافتن برخوردارند.

خبرگزاری مهر

نوشته شده در  پنج شنبه 90/3/26ساعت  4:12 عصر  توسط hamed 
  نظرات دیگران()

عکس: طبیعت شگفت کوه آتشین در رامهرمز


در جاده رامهرمز به سمت رود زرد و در مسیر خیجه و ماماتین بعد از روستای گنبد لران، کوهی آتشین وجود دارد که از گذشته‌های دور تا کنون شبانه روز می‌سوخته است، مردم محلی به این کوه «تشکوه» می‌گویند.
به گزارش خبرنگار مهر، تشکوه در شرق شهرستان رامهرمز در فاصله ? کیلومتری روستای ماماتین در جاده رامهرمز ــ ابوالفارس واقع شده است. به گفته کارشناسان زمین شناسی دلیل شعله ور شدن آتش کوه گوگرد موجود در زمین و متصاعد شدن گاز طبیعی از عمق زمین به سطح است. گازهای هیدرکربوری از لایه‌های مختلف زمین عبور می‌کنند و از هر درز و شکافی در سطح زمین به بیرون شعله ور می‌شوند به طوری که در شب نور سوختن این گاز بیشتر دیده می‌شود.



روشنی آتش این کوه در تاریکی شب جلوه زیبایی به منطقه می‌دهد به گونه‌ای که تا به حال توانسته گردشگران زیادی را در ساعات شب به سوی خود بکشاند. مسئله قابل توجه برای گردشگران این است که در مجاورت این آتش کوه به دلیل وجود گاز متصاعد شده در هوا نمی‌توان آتش دیگری روشن کرد. جالب این است که گردشگران برای رسیدن به این منطقه از مردم استان کمک می‌گیرند چون هیچ تابلویی برای نشان دادن این جاذبه گردشگری و نفتی خوزستان وجود ندارد.



غیر از تشکوه در نزدیکی شهر صنعتی امیدیه و منطقه آغاجاری نیز کوهی وجود دارد که مردم محلی آن را کوه سوخته می‌نامند. از لابه لای خاک و سنگهای کوه سوخته زبانه‌های آتش بیرون می‌آید و دود سیاهی را راهی آسمان می‌کند. این دود باعث می‌شود تا فضای اطراف چشمه‌های آتش این کوه نیز سیاه رنگ به نظر برسد.
کوه سوخته کوچکتر از تشکوه است. رنگ سیاه کوه آن را از سلسله جبال اطرافش مجزا کرده است. در قله کوه در اثر زمین لغزش یا رانش زمین شکاف عمیقی وجود دارد که دهانه اصلی خروج گاز بوده و آتش از درون آن شعله ور است.



کوه سوخته امیدیه به دلیل شکل و شمایل ظاهری و آثار و شواهد هیدروکربوری در سطح زمین یک اثر ژئوتوریسمی ارزشمند و گرانبها در حوزه زمین شناسی است که نه تنها برای زمین شناسان بلکه برای همه علاقمندان به طبیعت جذاب و دیدنی به نظر می‌رسد.



تشکوه و کوه سوخته از نظر مباحث زمین شناسی بسیار با اهمیت و مورد مطالعه کارشناسان این حوزه است و اکنون تشکوه که بیشتر در میان مردم شهرت دارد به یکی از جاذبه‌های عجیب گردشگری استان خوزستان تبدیل شده است.

منبع: damsaz


نوشته شده در  پنج شنبه 90/3/26ساعت  4:8 عصر  توسط hamed 
  نظرات دیگران()

   1   2   3   4   5   >>   >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ
اهمیت علیم نورآسمان که مذهبی و مطالب اسلامی دارم
درمان ریزش مو با vorojax
کانال سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در روبیکا با سپاه سربازان رهبر
شرف الشمس چه مقالات مطالبی دارد؟
سپاه بزرگ سربازان رهبر ( بسیج ، سپاه ، ارتش ، فراجا )
لیست آیدی اینستاگرام بازیکنان تیم ملی فوتبال
[عناوین آرشیوشده]